Send inn dine bilder

Har du bilder av barnehageunger på tur, SFO-gjengen, speideren eller fotballaget du vil ha på trykk i avisen? Eller et morsomt bilde av kjæledyret ditt?

Send inn dine bilder

Spør redaktøren

Noe du lurer på om Rogalands Avis? Spør i vei. Spørsmålene vil hovedsakelig bli besvart av sjefredaktør Bjørn G. Sæbø, men også nyhetsredaktør Lars Petter Einarsson vil noen ganger svare.

Send inn dine spørsmål

...

Stavanger bystyre

Vi viser Stavanger bystyres møter direkte. Her kan du se opptakene.

Gå til sendinger fra bystyret

Rogaland


...

Nettmøtet er avsluttet

Sportsredaktør Torbjørn Svendsens kommentarartikkel etter Rosenborg – Viking vekker oppsikt over hele landet, men også i Danmark og Sverige.

Onsdag klokken 12 stilte Svendsen opp på nettmøte for å svare for både kommentaren og spørsmål om årets Viking-sesong så langt.

Les svarene under.

Del på Facebook

Spørsmål: Hvor går grensen for ærekrenkelse?

Jeg går ut fra at du deler synet på at man ikke skal dømme folk men at man skal overlate til rettssystemet å gjøre det.
Jeg går også ut fra at det ikke er full sikkerhet på at bevisst lureri eller juks foregikk da Pelu fikk straffe mot Viking? Bilder fra hendelsen og spillerens uttalelser viser at det er en rimelig grad av tvil om hvorvidt det som skjedde var en bevisst handling.Man kan heller ikke spore at dette er et særtrekk ved Pelu som spiller, eller at Erik Hamréni sin trenerkarriere opptrer som hallik.
På hvilket grunnlag kan man da bruke begreper som "faller som en flytning skutt i ryggen" eller "juksemaker" om spilleren eller "hallik" om treneren? Spørsmålet mitt er: Er du enig i at i en hvilken som helst annen offentlig sammenheng så hadde slike betegnelser blitt karakterisert som ærekrenkelse og grunnlag for rettsforfølgelse?

Skrevet av: Geir Ertzgaard

Svar:

Jeg bruker begrepet hallik om Hamrén etter kampen søndag fordi han så åpenlyst vegrer seg for å mene noe om hvordan poengene ble sikret.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Fillo

Hvorfor angrep ikke din avis fillo, når han filmet?
Hørte ikke noen unnskyldning fra Halle etterpå er han en hallik også?

Skrevet av: torstein solsvik

Svar:

Jeg har hele tiden vært konsekvent i forhold til spillere som filmer seg til frispark og straffespark. Skrev bl. a. Fallo om Fillo etter kampen søndag, men ble korrigert før trykking. Det er en uting at juksingen brer om seg. Vikings spillere er selvsagt ikke fritatt for kritikk.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Filmet du?

Vi vet at mange, eller rettere sagt, de fleste fotballspillere filmer. Filmet du deg noengang til et straffe (eller frispark). Vi kommer til å gå gjennom historiebøkene basert på svaret ditt.
Ellers vil jeg si at det var godt at noen sa i fra. Man må nesten gjøre det på en slik måte for å få folk til å våkne. Mulig dette hjelper på å få bort filmingen fra fotballen, i hvert fall er det et steg i riktig retning.

Skrevet av: Ole Peder

Svar:

Tror nok jeg husker best de gangene jeg IKKE fikk straffesparket som kunne snudd kampen, bl. a. i Bergen i semifinalen i 1978, da Rolf Haugen lot være å blåse på en soleklar felling fra Bjørn Dahl på slutten av ordinær tid. Han gikk senere under navnet "Blindhaugen" i årevis her i byen ...

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Alfons

Hei Svensi, stå på!

Jeg har to spørsmål:
- Hvilket kallenavn liker du best, "Alfonsen" eller "Hallicken"?
- Jeg skjønner at du er misfornøyd med Hamrén, men hva var bakgrunnen for å kalle ham en hallik? Det er en som lever av andres prostitusjon, men jeg skjønner ikke helt den koblingen mellom treneren og denne Pelu...

Skrevet av: Frank Mortaker

Svar:

Når Hamrén så åpenlyst ikke ønsket å kommentere bildene som viste Pelus juks, men i stedet drøvtygde videre på statistikk og dommere som dømte litt for og litt mot, følte jeg han innkasserte poengene selv om han visste hvor de kom fra. Er du med?

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Dadason

Husker du jukset til Dadason, da han handset inn seiersmålet? Var det greit?

Skrevet av: Kåre

Svar:

Selvsagt ikke. Jeg tror NFF er inne på riktig spor nå. Gi spillerne strenge straffer i etterkant. Gjør de ikke det, gror det helt til med juks i fotballen. Det fortjener vi ikke.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Vikings formasjon

Tror du vikings 4-2-3-1 formasjon er en av årsakene til resultatsvikten i år?
Hva slags spillertype mener du er mest savnet i vikingstallen?

Skrevet av: sigurd

Svar:

Jeg tror ikke 4-2-3-1 er verre enn noe annet. Det er neppe formasjonen i seg selv som berger Viking. At vi ikke har gode, offensive backer, er et stort minus. At Gaarde sliter er også viktig, og uten Ijeh på topp er slagkraften betydelig svekket.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Hvorfor???!!!

Må bare først si at jeg ler av at bloggen har tatt sånn av, bra at du skriver rett fra levra:)

Alle ser jo at Pelu filmer, men hvorfor tror du at så mange støtter han?? Sist i rekken Brann spillere, er de ikke imot juks på banen?? Er moralen til fotballspillere dårligere en den vanlige mann i gata?
Nå starter Em til helgen, skal bli løye å se om en klarer å lure dommerene der, tror også at Øvrebø kommer til å drite seg ut. Men vil også si at jeg mener å se at filming er på vei ned i andre ligaer, hva mener du???

Skrevet av: Viking Patriot

Svar:

Generelt tror jeg aksepten for juks er for høy internt i klubbene. Som mange påpeker er trenerne raske med å trykke spillere som faller til seg et avgjørende frispark/straffe, til brystet. Martin Fallo er et godt eksempel. Klart han må få noen alvorsord fra Rösler, Halle og Nilsen. Alle faller forskjellig, men svært få faller lettere enn Fillo. Pelu er én av dem ...

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Iversens 2-0/to sjanser mer

Mener du fortsatt at Iversens straffe skulle vært hands? (Det er ingenting på TV-bildene som tilsier at han bruker handa, og skuldera til Iversen er iallefall ikke plassert der du antyder) Mener du fortsatt at Viking hadde to sjanser mindre enn RBK? (8-1 i Dagbladet). Poenget er at du forlanger noe av Hamren som du ikke greier å leve opp til selv. Hamren uttaler seg på en partisk måte og det han sier påvirkes av situasjonen og øyeblikket. Akkurat som 95% av alle trenere/spillere har gjort og alltid vil gjøre. Forresten, hvor mange ganger i din Vikingkarriere sa du til dommeren at han skulle dømme eller skulle dømt mot deg?

Skrevet av: Anders

Svar:

Sjekk bildene fra Iversen-situasjonen nøye, Anders. Hvordan får du en ball til å endre retning på tvers av sin naturlige gang? Ivers er aktiv med sin venstre biceps. Thomas Myhre timer utrykket like galt for det, så aksepterer du at Steffen Iversen har landets skjeveste venstre bryst, så er alt ok.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Feil fokus

Hei Torbjørn!
Har ikke Rösler feil fokus. Rosenborg skapte de fleste sjansene, mens Viking virket nok engang svært tafatte. Viking har akseptert at fotballdømming i Norge skal skje uten videodømming. Signalene Rösler gir skaper store problemer for fotballdommere som er i stor manko over hele Norge. Fotballspillere nedover i systemet blir smittet av Röslers hatske angrep. Burde han ikke opptre mer profesjonelt?

Skrevet av: Heia Viking!

Svar:

Röslers angrep på Terje Hauge var tullete. Det har jeg alt skrevet ...

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Hei Svendsen

Du følger Viking ganske tett. Hvordan vil du si innstillingen og mentaliteten til Vikings bærebjelker Soma, Stokholm og Gaarde er i forhold til tidligere bærebjelker (Brede, Hannu, Batty, Nevi, Østen, Hansen, etc) ? Jeg sitter nemlig med følelsen av at ingen av disse har innstillingen eller mentaliteten til å løfte laget til gull. Soma ser på Viking som en "jobb" og det første han gjør etter kampslutt er å sjekke hvordan Bryne har gjort det. Dessuten er det syting i Aftenbladet på sekundet hvis Viking reiser tidlig/har lørdagstrening. Stokholm vil vekk. Gaarde er overrasket over å bli benket etter å ha vært direkte destruktiv for sitt eget kollektiv. Har jeg rett i noe her? Har vi ikke de rette bærebjelkene?

Skrevet av: Mental

Svar:

En stor diskusjon, dette. Jeg tror du er inne på det rette her. Viking har som langtidsmål å hente gullet tilbake til Stavanger. Slik laget framstår nå, er det lite som tyder på at "bærebjelkene" er på plass.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Beste minne

Hva er ditt beste minne som fotballspiller?
Hva er ditt beste fariplay-minne som fotballspiller?
Hva er det verste du har gjort som fotballspiller?

Skrevet av: Johnny

Svar:

Alle mine 14 år i Viking var minnerike - for meg. Arne Larsen Øklands egenannulering mot Bayern München var stort. Kunne vært kjekt om stillingen var 0-0 i stedet for 3-0, riktignok ... Det verste? Ødelegge finalen mot Fredrikstad 1984 for bror min ved å fortelle ham like før kampen at jeg hadde meldt meg som straffeeksekutør!

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Mer kritisk

Syns du er alt for snill mot Soma Å Gaarde i "spaltene" dine
I det siste har de ikke prestert på banen i det heletatt. Soma er det jeg kaller 50-50 mann entent treffer han eller så bommer han kfratig på valgene sine.. Gaarde eier ikke evne til å ha hurtighet i angrepet.. Han spiller noen horrible støttepassninger som ødeleger hele framgangen i angrepet

Skrevet av: Jan Arild Bredal

Svar:

Kanskje du har rett ... Spør dem!

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Legge om formasjonen til 4-2-3-1

Personlig tror jeg Viking vil være tjent med å legge om til 4-2-3-1 der det bruker to av Stockholm, Gaarde, Samuelsen og Danielsen sentralt med trioen Ødegaard, Fillo og Austnes i rommet bak spissen.

Dette vil tilføre angrepet mye mer bredde, samtidig som en får folk med fart og teknikk til å utforde og komme rundt på begge kantene, slik Viking spiller for øyeblikket går det for mye sidelengs og bakover på den kanten som til nå har blitt okkupert av Gaarde eller Samuelsen/Danielsen.

Viking trenger fart fremover i banen og spillere med evnen til å utfordre en mot en, slik det er nå skapes det alt for lite fremover og med det forsvarspillet som blir vist vinner ikke Viking kamper på denne måten.

Har du noen tanker rundt dette?

Skrevet av: frode

Svar:

Stort spørsmål. Jeg tror ikke formasjoner kan redde Vikings svake spill. Det er det bare spillerne som kan. Et eksempel: Bjørn Dahl, som blomstret veldig til i Bergen fordi han fikk gå offensivt "hele tiden". Det må skje noe på kantene dersom Viking skal få et spillemessig løft, tror jeg.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Fotballinteressert

Bildet på 1.side i VG-sporten i går viste helt klart at Soma griper etter/holder igjen Pelu før Pelu faller.Her burde selvsagt dommer Hauge blåst for holding og det du og andre kaller juks. Som bakerste mann burde i tillegg Soma fått/blitt vurdert for rødt kort. Straffe eller ikke straffe? Som Pelu sa så mente han at det ikke var grunnlag for å dømme straffe. Støtter det synet, spesielt etter å ha sett bildet av Soma og Pelu i avisen .
Så til poenget: Ser du at du tar grundig feil og at du istedet for å rette skytset ensidig mot Pelu og Rosenborg heller burde tatt for deg Soma, Røsler og de andre lederne i Viking som har uttalt seg gjennom media i denne saken?
Venter spent på svar.

Skrevet av: Stein Storli

Svar:

Bildet er et frosset hundredel der Soma forgjeves slenger hånden etter Pelu. Kroppskontakt, også en del håndarbeid, er helt naturlig i fotball. Se en film fra en dødball inne i ett av målfeltene ... Dersom du ser hele seansen med Pelus fall, så forstår du også hvor misvisende "Soma-bildet" er for situasjonen. Rösler får mye kritikk i mine kommentarer, men selvsagt også en del ros. Se forøvrig flere av mine andre svar her ...

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: På tide

Siden Flatun eller hva han het på 90 tallet som altid ga rbk hjemmekamp i semifinalene har norsk presse frem tili dag nektet konsekvent å kritisere rbk juksere - feildømminger- osv
hvorfor har det tatt så lang tid, er det fordi norsk fotball styrer meningene i Norske pressrom.
En ting til hva kan trenere og spiollere gjøre når de er frustrerte over avgjørelser uten å bli utestengt for de har jo ikke TALEFRIHET som oss andre i samfunnet.

Skrevet av: Rune Andersen

Svar:

Det stemmer nok at publikumstallene på Lerkendal vippet en del viktige cupkamper nordover. Jeg synes de siste sesongene har vist at vi har tilstrekkelig med spillere/trenere i mediene. Noen har jo flere hatter enn jeg har t-skjorter.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Ansiktet røper Pelu?

Det finnes tre muligheter: Pelu felles av Soma. Han faller av seg selv. Han filmer. Pelu har innrømmet at han falt av seg selv. Men ansiktet han setter opp da han faller, taler ikke det for seg selv? Er det ikke et klassisk "Dommer, han felte meg"-ansikt? Hvis en spiller faller av seg selv, ville han da sette opp et slikt ansikt? Er ikke dette et bevis på at han filmet? Og siden han faktisk sier han falt av seg selv, hva sier det om hans moral når han ikke sier noe til dommeren etterpå?

Skrevet av: Dag

Svar:

Juks har alltid vært en del av fotballen. Problemet nå er bl. a. at Tippeligaen er en smeltedigel av spillere fra hele kloden. Det er ikke enkelt å justere "juksenivået" til norsk standard.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: To kamper nok straff?

Var det nok med to kampers straff for Pelu? Hva mener du straffen burde vært, og hvem burde i det hele tatt blitt straffet?

Skrevet av: Morten

Svar:

Jeg mener NFF er inne på det rette her. Klart det blir vanskelig å håndtere, men det viktigste når du skal gjøre noe, er å komme i gang. To kamper gir et signal til klubbene om at NFF ikke vil finne seg i at vi får en Jukseliga.

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Konge!

Hallaisen Svensnes
Likte godt kommentaren din der du sammenlignet Uwe med en hallik. Jeg spiller selv håndball, og lurer på hvilket handikapp du har i sjakk.

Skrevet av: Leidulf Lindesnes

Svar:

Ta deg en pils til. Det tror jeg vil gjøre susen!

- mvh Torbjørn Svendsen

Spørsmål: Pus eller Hallik

Hei Pus,
ser at du har utvidet begrepet hallik til å inkludere "personer som tar fortjenesten for seier gjennom å snakke om godt spill, mens det utelukkende var juks og tabber som førte til seier".

Sjekket opp Hallik på wikipedia,
http://no.wikipedia.org/wiki/Hallik
her kunne de opplyse at definisjonen var mangelfull og at de trenger hjelp til å utdype forklaringen. Wiki trenger din hjelp.

mvh grimnes



Skrevet av: Jens Grimnes

Svar:

De vet jo hvor de finner meg, Grimnes. Det er ualminnelig trangsynt å bare forbinde ordet hallik med hor og kapital. Er du ikke enig? Takk for spørsmålene. Snipp, snapp, snute. Nå er tiden ute. Les mer i torsdagens Rogalands Avis. The show must go on!

- mvh Torbjørn Svendsen

Snarveier:

...

MEST LEST SISTE DØGN




Kjøp dagens papir-
utgave som eAvis:

>

Visningskalender
Velg visningsdato
Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn

FOTBALL LIVE

altomfotball.no
Viking - Bryne lørdag 11. feb. kl. 13:00
Kampstart om 1 dag 23 timer 32 min. 40 sek.
Følg kampen LIVE

Scoringsvarsel på SMS

Nå kan du følge
Viking på mobilen!

Send: RAF Viking til 2005


Følg Vågen direkte på webkamera.

...

Siste bilder på Siddisland:


...

Folk og familie

Se lesernes familiebilder og send inn dine egne bilder!

Gå til Folk og familie

Rogalands Avis

Klubbgata 1
Postboks 233
4001 Stavanger
Tlf: 51 82 20 00

Redaksjon

Sjefredaktør: Bjørn G. Sæbø
Nyhetsredaktør: Lars Petter Einarsson
Sportsredaktør Torbjørn Svendsen

Marked

Markedsavdeling: Send e-post
Markedssjef: Roar Hasle
Internettannonse: Trine Fløtre
Telefon: 51 82 22 98

Abonnement

Kundeservice: Send e-post
Telefon: 51 82 20 00

Tips oss

Tips oss: Send e-post
Mobil: [ratips] til 2005
Telefon: 51 82 22 10
Telefax: 51 82 21 50

Redaktøransvar
Redaktøransvar
Innholdet i utskriften er vernet etter åndsverklovens regler.
Utskriften er kun til privat bruk og kan ikke benyttes på annen måte.
Kopiering eller spredning av innholdet krever avtale med rettighetshaver eller Kopinor.